Fem saker att tänka på...

Skrivet av Malena   -   Den
När jag rider Pepsie:
 
1. Vid hoppning (som dock sker extremt sällan) brukar hon sänka huvudet vid anridningen, vilket (enligt internet iaf) gör att hon ser dåligt på avstånd och därför inte kan bedöma avståndet till hindret lika lätt. Självklart sänker jag inte hennes huvud med flit. Om det är bettet som gör det eller något annat det vet jag inte. Men jag rider alltid med väldigt lösa tyglar och knapp kontakt när jag rider med skarpt bett, så jag tvivlar på att det är jag som "tvingar" ner henne. Men om jag lyfter hennes huvud litegrann så kanske vi förhoppningsvis inte kommer fel på hindren 4 av 5 gånger.
 
2. Blickeeeeeeen! Den brukar åka överallt förutom framåt.
 
3. Jag har en tendens att hålla om hästen väldigt dåligt med benen, vilket gör att de blir lite... fladdriga och ostabila ibland - inte bra!
 
4. Beröm. Jag berömmer inte så ofta som jag borde, och jag försöker tänka på att göra det mera.
 
5. Sist och störst. Inte mesa! Jag är väldigt nervös och rädd i vissa situtaioner, vilket inte direkt gör saker bättre när man redan sitter på en häst med mycket nerver. Pepsie är inte stressad, men hon är väldigt försiktig och lättskrämd för småsaker. Vilket jag borde hjälpa henne att överkomma. Istället för att rida en omväg så kanske jag borde ta vägen vid det "läskiga stället" ibland.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback